Przejdź do treści
ZŁÓŻ ZAMÓWIENIE

Dobra zmiana. Zdrowe zamienniki, część I

W Internecie można znaleźć wiele pomysłów na zmianę nawyków żywieniowych. Jednak większość z nich wymaga dość radykalnych kroków (np. rezygnacja z ziemniaków na rzecz kaszy lub całkowite odstawienie słodyczy). Na szczęście, zdrowe nawyki żywieniowe można wprowadzać krok po kroku.

Lub inaczej ujmując – produkt po produkcie J Metodą drobnych kroków dochodzi się do wielkich zmian na lepsze. Nie musisz rezygnować ze smaku ulubionej potrawy. Wystarczy, że jeden z jej składników zamienisz na jego zdrowszy/bardziej wartościowy odpowiednik. I to już będzie Twoje pierwszy zwycięstwo w walce o zdrowsze nawyki żywieniowe.

W tej serii artykułów przeczytasz o zdrowych (i smacznych!) zamiennikach popularnych produktów. Na pierwszy ogień weźmy cukier, nie bez powodu nazywany „białą śmiercią”. Czy da się w prosty sposób zamienić cukier na coś zdrowszego, ale równie słodkiego?

Cukier = ksylitol, stewia, miód

Oto niekwestionowany król jeśli chodzi o herbatę, kawę, czy domowe wypieki. Cukier to produkt, który znajdziemy w większości polskich szafek kuchennych. Wiele osób nie potrafi wyobrazić sobie nieposłodzonej kawy lub herbaty, a co dopiero niesłodkiego ciasta?! I jakkolwiek herbata z miodem zamiast cukru jest do przyjęcia dla większości z nas, problemem wciąż pozostają ciasta. No i kawa.

Rozwiązaniem może być ksylitol. Po pierwsze, jest łudząco podobny do cukru pod względem smaku, konsystencji oraz wyglądu. Po drugie, mimo mało zachęcającej nazwy, jest całkowicie naturalny. Uzyskuje się go z brzozy, ale można go odnaleźć również w ludzkim organizmie, gdzie powstaje podczas trawienia. Ksylitol jest nie tylko znacznie mniej kaloryczny od cukru, ale również, w przeciwieństwie do niego, jest milej widziany w naszym organizmie. Szczególnie polecany diabetykom, dzięki wydłużonemu procesowi jego rozkładu, który nie powoduje nagłych skoków glukozy we krwi. Co ważne, ksylitol nie zakwasza organizmu oraz zapobiega próchnicy zębów! Kolejnym zdrowym słodzikiem jest stewia. Podobnie jak ksylitol, wpływa na organizm pozytywnie. Stewia zawiera m.in dużą ilość łatwo przyswajalnego żelaza oraz sporo witamin, minerałów, a nawet antyoksydantów. Niektórzy skarżą się na jej gorzki smak, jednak przewagą stewii nad ksylitolem pozostaje cena.

Istotny jest fakt, iż zarówno stewia jak i ksylitol mogą być poddawane wszelkim obróbkom termicznym, które nie zmieniają ich smaku, ani właściwości. Zaletą tych dwóch słodzików jest również ich postać, bardzo zbliżona do sypkiego cukru. To może przekonać nawet najbardziej oporne i tradycyjne osoby :)

Wymienione zamienniki cukru mają ważną wspólną cechę – nie tylko nie szkodzą nam tak jak cukier, ale wręcz przeciwnie, działają na nasz organizm dobroczynnie. Dlatego jeśli boimy się „białej śmierci” pod postacią cukru, sięgnijmy po inne równie słodkie i wydajne cukrowe zamienniki.

***

Jeśli powyższy artykuł Was zainteresował, na pewno chętnie przeczytacie o innych zamiennikach popularnych produktów. Już wkrótce kolejny tekst z serii „Dobra zmiana” :)